Fotografie:
Willem Wernsen
EFIAP Photographer- (Federation Internationale de
L'Art Photographique).
BMK "Dutch master class photographer"
English
Willem, Paris 1998 Foto: Dick Bastmeijer
Een fotograaf, rustig vriendelijk, ontwapenend
in zijn optreden. Willem Wernsen.
Tijdens de beginjaren van zijn loopbaan als fotograaf
portretteert hij bekenden. Al gauw vallen de foto’s op door de voelbare
relatie tussen fotograaf en model. Wernsen verbeeldt de kwetsbaarheid
van de mens en ondersteunt dit in toenemende mate met een uitsnede
van de typerende leefomgeving of ontmoetingsplaats. Deze foto’s
worden met recht portretten genoemd.
Het maken van portretfoto's is sinds de industriële
revolutie zeker geen ongewone gebeurtenis.
In navolging van de bestaande elite, die voorvaderen
en verdere belangrijken der familie met statige schilderijen eerden,
kwam er voor de minder draagkrachtigen op dat moment de mogelijkheid
dit te evenaren. Vooral de toenmalige nieuwe middenstand greep het
moderne medium fotografie aan om een fotografisch portret van geliefden
aan de wand te krijgen. Dit vaak ter documentatie en als overtuigend
bewijs van status. Was het in het voorkomende geval zo dat het portret
niet voldoende flatteus was, dan leverde het manipuleren met krab-,
schuur- en schildergereedschap een welkome bijdrage aan de ijdelheid.
Vooral de fotografen die beroemdheden mochten
vereeuwigen, verwierven zelf naam en faam.
Willem Wernsen ontwikkelt zich als mensenvriend-fotograaf
en portretteert wie hij in vriendschap ontmoet, zonder opsmuk of
manipulatie. Dit levert in eerste instantie geen naam en faam op.
Immers, wie zijn de mensen op deze fotografieën? Wie kent ze?
Maar velen kennen fotograaf Willem ondertussen
wel!
Willem’s foto’s maken de beschouwer deel van een
ontmoeting, een intense ontmoeting. Ongeacht status of verdienste
is iedere geportretteerde op het moment van fotograferen even héél
belangrijk, ook voor de toekomst.
Voelbare nabijheid en tegelijk distantie van de
kunstenaar-fotograaf geven de beschouwer een onuitwisbare, emotionerende
beeldimpressie.
Wat voor velen een sprookje is, van kikker tot
prinses, van Assepoester tot prinses, het koningskind per ongeluk
in het verkeerde huis verzeild geraakt, wordt bijna waar. De ontmoetingen
zijn echt, de geportretteerden in waarde opgetild.
Met het ’Beautiful People’ ontmoetten we Willem
Wernsen, de fotograaf die bescheiden over zijn werk opmerkt: ’Ik
kan alleen maar mensen fotograferen’. Een man met een bewonderenswaardig
talent.
Kees Tillema.
Senior Lecturer Art Education
University of Professional Art Education
Photographer
Huissen (NL)
"ISBN: 90-76537-03-8 Uitgever Jansz Media BV. Zeist
Willem Wernsen:
Member of the national discussiongroup “Portret”
and of the national group “Black & White” ;.
B.M.K. ( Master Class)
E.FIAP Photographer.Excellente - Federation Internationale de l'
Art Photografique.
Willem Wernsen: a photographer, quiet, kind and
engaging.
In the early years of his career as a photographer
Wernsen portrayed a number of man and women he knew. The images
he made stood out because of an almost tangible interaction between
the photographer and his models and it did not take long before
people began to take notice of his work. Wernsen conveyed the vulnerability
of man, which he emphasised to an increasing extent by depicting
his models in their typical surroundings or a special meetingplace.
His photos are deservedly called portraits.
Portrait photography has been known to create a
furore since the days of the industrial revolution.
Following the elite who honoured their forefathers
and important relatives with stately paintings, the less fortunate
were now given the possibility to come up to their level. Especially
the newly formed middle class made use of this modern device to
decorate their walls with photographic images of their loved ones.
The photographs often served as a means of documentation or as convincing
evidence of their owner's social status. And if perchance the portrait
was not flattering enough tools to scratch, sandpaper or retouch
could easily be used to tickle the client's vanity.
A photographer who was given the opportunity to
immortalise celebrities could earn a great reputation for himself.
Willem Wernsen became a 'philanthropist photographer'
who portrayed the people he met, amicably working together, without
any adornment or manipulation. He did not become famous overnight
- after all, who were the people in the photographs? Who knew them?
But today Wernsen enjoys great renown as a portrait
photographer.
Looking at Wernsen's photo's means sharing in the
encounter, a very intense encounter.Regardless of social status
or merit every person who has his portrait taken becomes very important
when he is being photographed. Important for the future as well.
The perceptible presence and, at the same time,
the detachment of the artist provide an indelible, moving impression.
The frog becoming a prince, Cinderella becoming
a princes, the royal offspring accidentally ending up in the wrong
house: fairy tales to many people - almost becoming a reality for
some. The encounters are very real, the people portrayed have risen
in esteem.
'Beautiful People' introduces Willem Wernsen,
the photographer who humbly states: 'I have only managed to photograph
people'. A man with a much admired talent.
Kees Tillema.
Senior Lecturer Art Education
University of Professional Art Education
Photographer
Huissen (NL)
"ISBN: 90-76537-03-8 Publisher Jansz Media BV.
Zeist (NL)
Willem Wernsen:
Member of the national discussiongroup “Portret”
and of the national group “Black & White” ;.
B.M.K. ( Master Class) “Black & White”
E.FIAP Photographer.Excellente - Federation Internationale de l'
Art Photografique.
My special thanks go to "Barto Veldhuis" www.barto.nl
who has built this site for me. Without his efforts and creativity
I would not have been able to show this black and white album to
the world.
|